MAAK KENNIS MET....

In het programma ‘Naar de juiste plek’ werken veel partijen en betrokkenen intensief samen. In een serie interviews komen de ‘gidsen’ van deze organisaties aan het woord. Zij dragen allemaal bij aan het ontwerpen van de belangrijkste routes en instrumenten om jongeren naar de juiste plek te begeleiden. Wat zien zij als essentiële activiteiten?

Ken je ook iemand die in deze serie past? Laat het ons weten.

Rian van Eersel

rIAN VAN eERSEL
Manager
Manders Totaal
rian.vaneersel@manderstotaal.eu

RIAN VAN EERSEL

Met een actieve aanpak is Manders Totaal in Helmond erin geslaagd meer leerling-schilders en leerling-timmerlieden aan te trekken en het personeelsbestand te verjongen. Sollicitatiebrieven en cv’s hoeven niet meer: een appje of een telefoontje volstaat om een kennismakingsgesprek te krijgen. Ook het opleiden van meer – en jongere – leermeesters helpt daarbij, vertelt Rian van Eersel, manager. Een eigen decaan – werkvoorbereider Bart Jansen – biedt extra ondersteuning. Het bedrijf heeft daardoor op een totaal van zo’n 70 medewerkers nu 10 personeelsleden onder de 24 jaar in dienst. De band met het onderwijs is eveneens aangehaald: het Vakcollege Helmond gaat bijvoorbeeld op verzoek van o.a. Manders de leerlingen een aaneengesloten stageperiode bieden (in plaats van 1 dag per week). “Daardoor krijgen de stages meer rendement voor de leerlingen.”

Lees het interview met Rian van Eersel 

Isolde_SCheijvens

ISOLDE SCHEIJVENS
Terugkomcoach & Zorgcoach
Summa College
ijg.scheijvens@summacollege.nl 

ISOLDE SCHEIJVENS

Isolde Scheijvens is ‘terugkomcoach’ bij het Summa College. Via een speciale module
van Intergrip heeft ze zicht op de Summa-studenten die hun opleiding gedurende
het schooljaar voortijdig beëindigen. Ook kunnen collega-zorgcoördinatoren van
de Summa-opleidingen haar vragen om contact op te nemen met uitgevallen
studenten. Een hele klus dus voor een functie van een dag per week, naast haar
werk als zorgcoördinator bij Summa Engineering en Laboratorium. Het is nog
evenwicht zoeken tussen enerzijds een goede administratie en anderzijds
coaching van individuele studenten op weg naar een andere, meer passende
opleiding. “Onze extra service wordt door veel studenten erg op prijs gesteld.
Ik probeer ze zo positief mogelijk te benaderen en dat wordt gewaardeerd. Juist
omdat ze gebeld worden, gaan ze vaak weer nadenken over wat ze nu eigenlijk
echt willen.”
Lees het interview met Isolde Scheijvens 

mw-mr-Warbroek

LAURA WARBROEK
Advocaat
Claassen Advocaten
lwarbroek@claassenadvocaten.nl 

LAURA WARBROEK

Het ligt misschien niet voor de hand op een beroepenmarkt van een scholengemeenschap ook de vmbo-leerlingen de kans te geven in gesprek te gaan met een advocaat. Sondervick College in Veldhoven deed dat wel en Laura Warbroek van Claassen Advocaten ontmoette er een aantal leerlingen van vmbo-t die interesse hadden. “Ik herkende mezelf daar wel in”, vertelt ze, “want ik heb die route zelf afgelegd, dus via vmbo-t, havo, hbo en universiteit. Natuurlijk is dat niet voor iedereen weggelegd, maar als je zo’n droom hebt, kun je ver komen met een flinke dosis doorzettingsvermogen. Ik zeg niet dat het moet, want je kunt ook zonder universitaire titel prima aan de slag in onze sector, bijvoorbeeld als juridisch medewerker of als juridisch secretaresse. Maar als je het echt wil, dan kun je ervoor gaan!”

Lees het interview met Laura Warbroek 

Foto Ben

BEN MAAS
Docent horeca/mentor Entree-opleiding
De Rooi Pannen Eindhoven
b.maas@derooipannen.nl 

BEN MAAS

Ben Maas is vakdocent horeca op de mbo-afdeling van De Rooi Pannen in Eindhoven. Als mentor is hij daar nauw betrokken bij de Entree-opleiding voor leerlingen die zich willen ontwikkelen in de richting van horeca en recreatie. “Die opleiding heeft weliswaar de opleiding horeca-assistent als basis, maar ze kunnen zich hier breder oriënteren. We doen ook lessen activiteitenbegeleiding en sport en spel. In de praktijk stromen de leerlingen soms ook door naar andere niveau 2-opleidingen, zoals welzijn, zorg of ICT”, vertelt Ben. “Met een bredere Entree-opleiding is er daarnaast meer oog en tijd voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen. Daar moeten ze vaak nog hard aan werken. Dan gaat het bijvoorbeeld om houding, gedrag en wennen aan het ritme van de school.”
Lees het interview met Ben Maas