LINDA GRABER
Scholen gaan met STORM-aanpak gerichter kijken naar mentale gezondheid van jeugd
“Scholen signaleerden mentale problemen van hun leerlingen altijd al, alleen gaan we nu de aanpak daarvan in de juiste vorm gieten.” Maak kennis met Linda Graber. Zij is trajectbegeleider bij Regionaal Samenwerkingsverband voor Passend Voortgezet Onderwijs (RSV PVO) Eindhoven- Kempenland en heeft het over de zogenaamde STORM-aanpak. STORM staat voor Strong Teens and Resilient Minds. Met deze aanpak gaan de scholen voor voortgezet onderwijs in Eindhoven en De Kempen dit schooljaar aan de slag. “STORM is géén taak die erbij komt voor mentoren. Scholen gaan wel gerichter kijken naar de mentale gezondheid van leerlingen.”
STORM gaat over mentale gezondheid en heeft verschillende doelen, zoals vergroten van de mentale weerbaarheid en veerkracht van jongeren. Een ander doel is signalen van somberheid bij jongeren snel kunnen oppikken en aanpakken. En zo depressie en suïcide voorkomen.
De mentale gezondheid van leerlingen wordt slechter
“We merken dat de mentale gezondheid van leerlingen slechter wordt. Daar zijn de beperkingen door corona niet helpend in geweest.” Mede omdat alles op social media gedeeld wordt, ervaren jonge mensen hoge druk op allerlei gebieden: uiterlijk, sociale contacten, sport en school.
Linda Graber rolt samen met Anke Rijkers (zorgcoördinator Pius X-College in Bladel) de STORM-aanpak uit op de scholen voor voortgezet onderwijs in Eindhoven – Kempenland. De aanpak biedt verschillende interventies, die allemaal op school plaatsvinden.
Sombere gedachten zijn niet raar
“We beginnen bij het begin. Dit schooljaar krijgen alle 1e-jaars twee lessen mental health. Hierin leren leerlingen wat mentale gezondheid is en hoe je kunt omgaan met je gevoelens. Door erover te praten, willen we overbrengen dat sombere gedachten niet raar zijn. En het is ook niet raar om daarvoor hulp te vragen. Zo laten we leerlingen zien waar en bij wie je in school hulp kunt krijgen.”
De mentor en een GGZ-medewerker geven de lessen mental health. Vooraf krijgen mentoren een gatekeeperstraining. Zo ontdekken mentoren wat de hulpverleningsroutes binnen en buiten de school zijn. Ook leren mentoren beter herkennen én erkennen wanneer het minder goed gaat met een leerling. Ten slotte komen ze te weten wanneer en hoe ze het beste in gesprek kunnen gaan met hun leerlingen.
Een volgende interventie is dat de GGD de brugklassers met behulp van een vragenlijst screent. De vragen gaan over mentale gezondheidsklachten als somberheid en suïcidale gedachten. Leerlingen die ‘hoog scoren’ op de vragenlijst krijgen het advies een Volle Kracht training te gaan volgen. “Ook deze hulp is weer op school. Dit keer met een gedragswetenschapper erbij. Het is echt een training. Het is niet zo dat we therapie geven. Wat we als school niet zelf kunnen, blijven we doorverwijzen.”
Leren van scholen uit Helmond-Peelland
STORM ontstond in 2015 in de regio Oost-Brabant. Het is een brede samenwerking van Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ), jeugdhulpverlening, gemeenten en scholen. De aanpak is wetenschappelijk onderbouwd en gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie. De scholen voor voortgezet onderwijs van het Samenwerkingsverband Helmond-Peelland zetten STORM al langer in. “Vanuit Helmond-Peelland leren we hele praktische dingen, zoals dat zorgvuldige communicatie bij dit onderwerp belangrijk is, ook naar ouders toe.” Er is dan ook de wens om ouderbrieven hierover in verschillende talen te verspreiden. “Verder blijkt dat je met het benoemen en erkennen van gevoelens niet bang hoeft te zijn dat je bepaalde negatieve gevoelens aanwakkert bij leerlingen.”
Volgend jaar STORM op pro en vso
“Het wiel van STORM is al uitgevonden.” Er blijft echter nog genoeg werk aan de winkel. Nadat de interventies bij de 1e-jaars lopen, is het de bedoeling dat de STORM-aanpak in het vierde jaar van het voortgezet onderwijs terugkomt.
STORM gaat in 2026 van start in praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso). Verder is de bedoeling dat deze aanpak in een later stadium ook in het mbo terugkomt.
Linda Graber vertelt op 28 november over STORM op het symposium Samen sterk: jongeren op de juiste plek.
LINDA GRABER
Trajectbegeleider
Regionaal Samenwerkingsverband voor Passend Voortgezet Onderwijs (RSV PVO) Eindhoven
linda.graber@rsv-vo.nl
stormaanpak.nl