BLOG | ACTIVITEITEN VOORTZETTEN IN DIT OVERGANGSJAAR
Hoewel het schooljaar alweer enkele weken aan de gang is, ga ik ervan uit dat iedereen de positieve energie uit de vakantie nog (een beetje) vastgehouden heeft. Na een ontspannen vakantie, kun je met nieuwe energie en een frisse blik naar je belangrijke werk kijken; het begeleiden van jongeren naar studie en duurzaam werk. Om zo voortijdig schoolverlaten (vsv) te voorkomen.
In ons werk staat de jongere centraal. Afspraken en ideeën over de aanpak staan in bijvoorbeeld uitvoeringsprogramma’s. Het programma van 2020-2024 is officieel afgesloten. Een nieuw programma 2025 -2029 voor onze regio is in de maak. Dat betekent dat we op papier dit schooljaar in een overgangsjaar zitten.
Vanzelfsprekend zetten we alle ingezette, helpende activiteiten in dit overgangsjaar voort. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het waardevolle werk dat de zogeheten overstapcoaches doen. Zij zorgen op de scholen voor een warme overdracht bij de overstap van vmbo naar mbo. En natuurlijk ondersteunen zij jongeren ook bij de overstap vanuit pro en vso naar mbo. In de praktijk blijkt maar al te vaak dat naar een ander type onderwijs overstappen een (te) grote hobbel betekent voor sommige jongeren. Zeker aan het begin van zo’n nieuw schooljaar óp een nieuwe school komt er veel op jongeren af. Overstapcoaches van vmbo en mbo helpen de overgang soepel te laten verlopen.
Om tot een zinvol uitvoeringsprogramma voor 2025 -2029 te kunnen komen, hebben we data nodig over de huidige stand van zaken. We willen graag weten hoeveel jongeren voortijdig het onderwijs verlaten en waarom? Ook zetten we bijvoorbeeld op een rij wat het aanbod aan hulp is en waar dat wel en niet aansluit op de doelgroep. Deze gegevens halen we in dit overgangsjaar op met een regio-analyse. De uitkomsten van de analyse gaan de bouwstenen vormen voor het nieuwe plan 2025-2029. Wordt dus vervolgd!
Voor nu wens ik je een plezierig en zinvol schooljaar toe.
Succes met je betekenisvolle werk bij gemeente, het onderwijs of het bedrijfsleven én in de samenwerking met elkaar.
ANS pENNARTZ
Programmacoördinator
voorkomen voortijdig schoolverlaten
en jongeren in een kwetsbare positie