#OP DE JUISTE PLEK
Noah Lintermans(16), leerling vso school De Hilt
Er zijn momenten geweest waarop het succes voor hen ver weg leek. Nu zijn deze jongeren toch met passie aan de slag. In een bedrijf, voor een organisatie of op school. En ze kijken met vertrouwen naar de toekomst. Dankzij hun eigen inzet én dankzij een extra steuntje in de rug van mensen in hun omgeving.
Noah weet nu welke kant hij op wil
Er waren tijden dat Noah Lintermans (16) op school nog wel eens wegkroop onder de tafel of wegliep als het niet naar zijn zin was. Nu staat hij op school vooral bekend als een vrolijke en geïnteresseerde jongen, die altijd wel wil praten. Thuis maken ze zelfs grapjes over de ‘wandelende encyclopedie’, want Noah weet veel en als ‘ie het niet weet, dan zoekt hij wel op.
Wat precies tot die omslag leidde? Een combinatie van de juiste medicijnen, de juiste school en de juiste aanpak, dat zeker, maar ook de verhuizing naar ‘buiten’ heeft Noah goed gedaan. Van het rijtjeshuis in Helmond naar de boerderijwoning in Someren-Heide, dat heeft hem letterlijk veel meer ruimte gegeven.
“We wilden zelf graag buiten wonen”, zegt zijn moeder Inge Lintermans. “Maar we hadden ook wel de hoop dat het hem goed zou doen.
Hij heeft hier veel meer rust en alle ruimte. We runnen als gezin ook een kleine dierentuin: vijf honden, katten, geiten, kippen en eendjes.”
Hier in deze landelijke omgeving ziet Noah ook zijn toekomst. Zijn ouders willen aan de achterkant van de woning een groenten-pluktuin voor hem maken in een stuk weiland dat ze daarvoor ter beschikking hebben. En wie er in de toekomst tomaten of komkommers komt halen, kan zeker rekenen op meer informatie over deze groenten of op smakelijke recepten.
Noah: “Daarnaast wil ik als vrijwilliger in een verzorgingstehuis gaan werken, als gastheer in een huiskamer. Tijdens een stage in zorgcentrum Witven kwam ik erachter dat dit werk mij wel ligt
en je hebt er geen aanvullende opleiding voor nodig.”
Combinatie
De combinatie van lekker bezig zijn in het buitengebied en het sociale aspect – zowel de omgang met de klanten in de toekomstige pluktuin als in het zorgcentrum – spreekt hem aan. Hij moet nog wel een jaartje geduld hebben, want Noah heeft nog één jaar nodig om de vmbo-t-opleiding op De Hilt, een school voor speciaal onderwijs in Helmond, te voltooien. Het afgelopen jaar deed hij op De Hilt in de groep van leerkracht Lonneke van Nes mee aan het maken van een zogenoemd Motivatiekompas. Hierin ontdekken de leerlingen volgens een bepaalde werkwijze hun drijfveren. “Voor mij heeft het vooral de bevestiging opgeleverd dat die pluktuin en het werken in het zorgcentrum echt bij mij passen. Ik was toch wel eens bang dat het niet helemaal uit mezelf kwam, omdat papa en mama en anderen steeds tegen me zeggen: dat is echt iets voor jou.”
Zijn moeder Inge vult aan: “Dankzij dat motivatiekompas ziet hij nu dat het ook echt in hemzelf zit.” Niet dat Noah eerst direct enthousiast was over dat kompas. “Je moet op ’t laatst ook zelf een presentatie geven over je drijfveren en motivatie. Dus ik dacht: een presentatie, hebben we dat weer. Maar die mensen hebben me direct enthousiast gemaakt.”
Dat gold overigens voor de hele groep van 12 leerlingen, vertelt leerkracht Lonneke. “Ik verwachtte bij zeker vier leerlingen wel
weerstand. ‘Ik ken mezelf echt wel goed genoeg’, denken ze, of: ‘ik ga echt niks over mezelf vertellen’. Maar ze hebben alle 12 gepresenteerd en ze waren alle 12 positief. Er was ook een leerling die zei: ik dacht altijd dat ik graag alles alleen deed, maar nu ik moest nadenken over de momenten waarop ik me heel goed voelde, kwam ik erachter dat dit altijd was bij dingen die ik met een groep deed.”
Positieve zaken
Ook Lonneke zelf is heel enthousiast over de methode: “De leerlingen worden vooral uitgedaagd om na te denken over hun talenten en positieve gevoelens en komen er zo achter: dit is de richting waarin ik me happy voel. Dat is echt fijn voor leerlingen die in het verleden toch vaak zijn geconfronteerd met wat ze niet kunnen. In het speciaal onderwijs wordt hard gewerkt om die negativiteit te laten verdwijnen en de nadruk gelegd op wat ze wél kunnen. Het motivatiekompas sluit daar goed bij aan. Maar ook voor het reguliere onderwijs is dit een goed instrument. Er zijn nog zoveel mensen die er op hun dertigste achter komen dat ze iets doen wat niet bij ze past of wat ze eigenlijk niet leuk vinden! Ik heb zelf inmiddels ook de opleiding tot motivatietrainer gevolgd en ga daar volgend jaar mee aan de slag, naast mijn baan bij De Hilt.”
De pluktuin is er nog niet, maar nu is Noah al volop in de weer met de kippen thuis.