BEGELEIDERS ZIEN MICHAEL (16) EN ISA (18) BIJ SCHOOLUITVAL
Naar de juiste plek draait om jongeren. Michael (16) en Isa (18) waren dan ook eregasten op het symposium. Zij vertelden hoe zij met vallen en opstaan weer op het pad naar de juiste leer- en werkplek terechtkwamen. Ook Léon Berkers en Ben van Sambeek kwamen aan het woord. Zij begeleiden Michael en Isa vanuit school en werk. Onder leiding van dagvoorzitter Ronnie Overgoor bespraken zij samen de succesfactoren voor het vinden van de juiste plek.
Michael (16) vertelde dat hij op het vmbo vaak buikpijn had. Toen hij doubleerde in mavo 3 en zijn cijfers nog niet omhooggingen, kreeg hij nog meer last van buikpijn. Daardoor zat hij steeds vaker thuis. “De hobbel om naar school te gaan wordt dan steeds groter.”
Via Léon Berkers (onder andere leerwerktrajectbegeleider op het Sondervick College) kwam Michael terecht bij Ben van Sambeek van Broeren en Das Bouwbedrijf. “Ik ben begeleider van jongens die willen werken.” Hij neemt Michael onder zijn hoede op de bouw. Michael loopt nu naar tevredenheid stage bij het bouwbedrijf en gaat nog één dag in de week naar school. Hij klaagt niet meer over buikpijn. “Ik heb geen stress meer.”
Wil je dít altijd blijven doen?
Isa viel in de coronaperiode op school uit. “Er gebeurde thuis van alles. Ik verloor mijn concentratie en ik verloor mezelf en ging me bij iedereen anders gedragen. Ik ging niet meer naar school en ik volgde geen online lessen. Op een gegeven moment gaf school aan dat het klaar was. Daarna ging ik een tijdje met mijn vader mee naar Vitalis, naar de dagbesteding voor oudere mensen. Daar viel ik uiteindelijk ook uit. Later deed ik mee met dagbesteding voor jongeren. Ik vouwde dozen. Daar vroegen ze mij: Wil je dít altijd blijven doen?”
Isa realiseerde zich dat ze graag anderen helpt. In de toekomst wil ze daarom graag lotgenoten helpen. Daarvoor wil ze eerst helpende niveau 2 afmaken en daarna social work op niveau 4 gaan doen.
Geheim van het succes
Volgens Isa is het geheim dat ze weer naar school gaat, dat ze eerst heel diep moest gaan om in te zien wat ze echt wel en niet wilde. Ouder worden, scheelt ook. “Dan overzie je de dingen beter.” Daarnaast schrijft ze dagelijks over haar gevoelens. “Door te schrijven, overzie ik wat er gebeurt in mijn hoofd.”
Michael en Isa zijn ook blij met hun begeleiders. Omdat de drempel naar school voor beiden steeds hoger werd, vonden zij het bijvoorbeeld fijn dat begeleider Berkers hen niet uitnodigde op school, maar thuis bezocht. Berkers: “Alles wat ik doe is maatwerk. Dus ik kijk wat de jongere nu nodig heeft.”
Eérst naar de persoon kijken
Van Sambeek vindt het belangrijk éérst naar de persoon te kijken. “Waar is die goed in? Wat vindt die prettig?” Hij probeert ook de jongere te leren kennen. “In de bus onderweg naar het werk vraag ik bijvoorbeeld naar hobby’s en een vriendinneke.”
“Om te starten bij ons heb je niet per se een papierke nodig. Voor jongeren zélf is het wel belangrijk dat alsnog te gaan halen. Dan kunnen ze dat laten zien als ze ooit bij een andere werkgever terechtkomen.”