MELANIE VAN DEN DUNGEN
‘Breed beroepenveld en prima doorgroeimogelijkheden’
“Bij leerlingen, maar ook bij docenten in het voortgezet onderwijs is vaak niet bekend wat de infrasector allemaal te bieden heeft. Iedereen denkt aan wegenaanleg, maar het is zoveel meer. Onder de grond leggen we funderingen, riolering en leidingen, maar we bouwen bijvoorbeeld ook complete tunnels. Bovengronds werken we niet alleen aan de weg, maar we leggen ook rails aan voor treinen en trams. Daarnaast bouwen we bruggen en viaducten en realiseren we straatverlichting en verkeerslichten. Iedereen gebruikt het woord duurzaamheid, maar bij BAM Infra brengen we dat dagelijks in praktijk. We innoveren voortdurend onze werkwijzen en het materieel om ons steentje bij te dragen. Denk dan bijvoorbeeld aan gebruik van elektrische machines en hergebruik van materialen.”
Melanie van den Dungen timmert nu ruim een jaar aan de weg als eventcoördinator van het Leerbedrijf van BAM Infra Nederland. Ze moet af en toe wel eens een hobbeltje nemen om binnen het onderwijs aandacht te krijgen voor deze tak van BAM. “De meeste mensen kennen wel ons bouwbedrijf van de grote bouwprojecten. Terwijl ons infrabedrijf ook een breed beroepenveld bestrijkt. We hebben uitvoerders in grond-, weg- en waterbouw nodig, maar ook bouwtimmerlieden en elektrotechnici. Omdat we een groot bedrijf zijn, hebben medewerkers veel doorgroeimogelijkheden”, vertelt ze.
Indrukwekkend bezoek
Met een scala aan activiteiten, zoals gastlessen, deelname aan beroepenmarkten onderwijsbeurzen en organisatie van bedrijfs- of projectbezoeken probeert BAM Infra de aandacht van de jongeren te trekken en vast te houden. Melanie: “Zo’n bezoek aan een project is natuurlijk het meest indrukwekkend. Ze mogen dan bijvoorbeeld even in een kraan om te ervaren hoe iemand vanuit een hoge positie naar de werkers op de grond kijkt en welke veiligheidsmaatregelen nodig zijn op een project. Veiligheid staat dan centraal. In de klas hebben we doe-activiteiten met bijvoorbeeld papier en stokjes. Ze kunnen bijvoorbeeld een brug maken en de belastbaarheid van bouwwerken meten. Sinds kort hebben we ook een asfalt-simulator, waarmee je het besturen en bedienen van een asfaltmachine kunt beleven.” Voor beursdeelname ontwikkelde het bedrijf een visual waarin de beroepen in de infrasector in stripverhaalvorm worden weergegeven.
Maatwerk voor scholen en leerlingen
“We proberen zo goed mogelijk tot maatwerk te komen voor scholen en leerlingen. Voor docenten kunnen we met onze activiteiten bijdragen aan het onderwijs. Voor leerlingen die bij ons stage willen lopen of een leerwerkplek zoeken, kijken we uiteraard naar een project dat in de buurt van hun school en woonplaats ligt. Ze moeten er makkelijk kunnen komen.” Als een project wordt afgerond binnen de stageperiode, zoekt BAM Infra in overleg een ander project en zorgen ze ervoor dat de leerling met een collega kan meerijden. “We hebben leerwerkplekken en stageplaatsen genoeg, zeker in Zuid-Nederland”, aldus Melanie.
Uiteraard zijn veel bedrijven in bouw en techniek op zoek naar jongeren. De concurrentie is groot, omdat alle bedrijven te maken krijgen met forse uitstroom van ouderen aan de bovenkant, terwijl te weinig jongeren beschikbaar zijn voor aanvulling aan de onderkant. “Samenwerking met concullega’s zoals Dura Vermeer en Heijmans is essentieel om echt iets te bereiken. Dat betekent dat we niet alleen ons eigen bedrijf maar vooral de mooie infrasector promoten. Zo bouwen we samen aan de toekomst.”
MELANIE VAN DEN DUNGEN
Eventcoördinator Leerbedrijf
BAM Infra Nederland
melanie.vanden.dungen@bam.com
BAM Infra Nederland
Kies je plek