ANJA PEIJNENBURG

‘Het moet echt over de beroepen gaan’

Vrijdag Premium Printing – in Eindhoven bij velen nog beter bekend als Drukkerij Vrijdag – produceert prachtige labels en luxe verpakkingen, vaak voorzien van speciale drukwerk-effecten. Je kunt dan denken aan bijvoorbeeld reliëf, glitter parelmoer, soft touch of metallic folie. “We zijn eigenlijk gespecialiseerd in het mooi maken van papier en karton”, zegt HR-medewerkster Anja Peijnenburg. “Het is mijn passie om jongeren daarvoor enthousiast te maken.”

Een van de acties die het bedrijf onderneemt is deelname aan de beroepenbeurs op 2 november voor leerlingen van de vmbo-afdelingen van Yuverta, Olympia en Nuenens College. Het is vooral gericht op personeelsbehoefte in een wat verdere toekomst. Op dit moment heeft Vrijdag – meer dan 100 jaar oud en 115 medewerkers – vijf vacatures openstaan. op termijn is meer aanvulling van onderop nodig. “We hebben veel medewerkers die al lang bij ons in dienst zijn, dus dat betekent dat er in de toekomst mogelijkheden ontstaan.”

Zelf opleiden

Knelpunt daarbij is wel dat er in de regio nog weinig opleidingsmogelijkheden voor beroepen in de grafische branche. Anja: “We gaan daar praktisch mee om. We nemen jongeren in dienst die het werken bij ons willen combineren met het volgen van een opleiding gedurende één dag in de week aan het Grafisch Lyceum Utrecht. Maar er zijn er ook die daar geen zin (meer) in hebben en dan leiden we ze helemaal zelf op.” Lastig is ook dat de aandacht van veel jongeren gefocust is op multimedia en design en minder op de wereld van drukkerijen. “Daarom is het voor ons belangrijk dat we jongeren echt proberen te raken met de mogelijkheden in ons bedrijf en met de producten die we maken. Het moet dus op een beursstand of bij een voorlichtingsactiviteit ook echt over de beroepen gaan. Het is niet de bedoeling dat ze snel langslopen, wat weggraaien en dan weer doorlopen”, legt Anja uit.


Handvaardigheid

Samen met haar marketing-collega Jitske Meenks volgde ze onlangs de interactieve workshop ‘Breng je bedrijf tot leven en inspireer jong talent’, verzorgd door Martha Hoebens van Bedrijf in de Klas. “Heel inspirerend. Je wordt dan toch gedwongen om heel goed na te denken over de woorden en de beelden die je gebruikt om jongeren aan te spreken. Jongeren zijn toch vaak moeilijk te bereiken; we weten niet altijd wat hen beweegt en daarom moeten we veel meer met hen in gesprek gaan. Daarnaast is het belangrijk om zaken tastbaar te maken. Dus als we zeggen: wij maken papier en karton mooier, dan moeten we aansprekende voorbeelden meenemen. En ook laten zien dat ze daar zelf wat aan kunnen bijdragen. We gebruiken daarbij dan niet het woord techniek, maar eerder het woord handvaardigheid. Zeker om meisjes aan te spreken is dat beter. Ik zeg liever: we zoeken eigenlijk meisjes die graag met hun handen werken.”

Kleurige producten

Uiteraard nemen de mensen van Vrijdag Premium Printing ook producten mee die tot de verbeelding spreken, bijvoorbeeld met metallic bedrukking of folie, drukwerk met glitter parelmoer accenten of microstructuren, etc. “We nemen dan ook wat loepen mee, zodat ze het nog beter kunnen bekijken.” Het bedrijf is vanouds toonaangevend in de wereld van kleurige sigarenbandjes, maar die mogen vanwege de leeftijd van de standbezoekers dan weer niet mee om te laten zien. “Gelukkig hebben we genoeg andere mooie producten om te laten zien. Belangrijk is natuurlijk ook dat we jongere medewerkers het verhaal laten vertellen, omdat zij beter de taal van scholieren en studenten spreken”, zegt Anja tot besluit. 

Anja Peijenburg web

ANJA PEIJNENBURG
HR-Adviseur
Vrijdag Premium Printing
HRM@vrijdag.nl
Vrijdag Premium Printing
Kies je plek