HET ONTWIKKELINGSPERSPECTIEFPLAN (OPP) EN INDIVIDUEEL ONTWIKKELINGSPLAN (IOP)

Scholen stellen een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) of Individueel Ontwikkelingsplan (IOP) op voor jongeren die extra ondersteuning nodig hebben. Hierin worden de doelen, begeleiding en ondersteuning van de jongere vastgelegd.

Wat staat er in een OPP of IOP?
Het OPP of IOP bevat:

  • Het uitstroomprofiel van de jongere: dit geeft aan welk toekomstperspectief passend is, zoals vervolgonderwijs, arbeidsmarktgericht werk, of dagbesteding.
  • De leerdoelen die de jongere moet behalen om dit profiel te bereiken.
  • De begeleiding en ondersteuning die nodig zijn om de leerdoelen te realiseren.

Daarnaast moeten ouders akkoord gaan met het deel dat betrekking heeft op de begeleiding (het handelingsdeel). Dit maakt het plan niet alleen een hulpmiddel voor de school, maar ook een gezamenlijke afspraak met de ouders.

Voor wie is een ontwikkelingsperspectief verplicht?
Scholen zijn verplicht een OPP of IOP op te stellen voor:

  • Jongeren in het (voortgezet) speciaal onderwijs (vso), praktijkonderwijs (pro), en speciaal basisonderwijs (sbo).
  • Jongeren in het regulier onderwijs die extra ondersteuning nodig hebben, zoals begeleiding bij leer- en gedragsproblemen.

Voor jongeren die alleen basisondersteuning ontvangen, zoals hulp bij dyslexie of remedial teaching, is een ontwikkelingsperspectief niet noodzakelijk.

Wie stelt het ontwikkelingsperspectief op?
Het OPP of IOP wordt meestal opgesteld door de intern begeleider of zorgcoördinator in samenwerking met de docent, mentor, en ouders. Hierbij wordt gebruikgemaakt van:

  • Informatie van ouders: Dit is essentieel voor een compleet beeld van de jongere.
  • Aanvullend onderzoek: Indien nodig voert een deskundige van het samenwerkingsverband een extra analyse uit.

Wat is een uitstroomprofiel?
Het uitstroomprofiel in het OPP of IOP geeft aan wat het beoogde toekomstperspectief is voor de jongere:

  • Vervolgonderwijs: De jongere stroomt door naar een vervolgopleiding, zoals een mbo-opleiding.
  • Arbeidsmarktgericht: De jongere wordt voorbereid op instroom in de arbeidsmarkt.
  • Dagbesteding: Voor jongeren die niet in staat zijn om naar school te gaan of te werken, wordt dagbesteding als uitstroomprofiel vastgesteld.

Een zorgvuldig opgesteld ontwikkelingsperspectief is een belangrijk hulpmiddel om jongeren passend te begeleiden naar hun volgende stap, of dit nu in het onderwijs, de arbeidsmarkt of elders ligt.