BEN MAAS
‘Werken aan het zelfvertrouwen staat hier voorop’
Een bredere Entree-opleiding heeft een aantal voordelen, legt docent en mentor Ben Maas van De Rooi Pannen in Eindhoven uit. “We pinnen leerlingen vanuit het vmbo of praktijkscholen naar de Entree-opleidingen nu niet te snel vast op één bepaalde beroepsrichting. Daarmee voorkomen we ook dat ze in te vroeg stadium een keus maken die achteraf voor hen niet blijkt te passen. En ze moeten vaak nog heel intensief aan de slag met hun persoonlijke ontwikkeling. Werken aan hun zelfvertrouwen staat hier voorop. Het gaat om een zeer gemêleerde groep met een steeds grotere diversiteit aan achtergronden en problematiek.”
Kleine groepen, dubbele begeleiding
Door de groep klein te houden (maximaal 15 leerlingen) en er vaak dubbele begeleiding op te zetten, boekt De Rooi Pannen met deze verbrede Entree-opleiding goede resultaten. Ben Maas: “Natuurlijk valt er wel eens een leerling af in de loop van het jaar, maar er komt er ook tussentijds wel eens één bij; een leerling vanuit het vmbo die al een tijdje thuiszit bijvoorbeeld. We zijn heel tevreden met deze formule waarmee we nu voor het derde jaar aan de slag zijn. De dubbele begeleiding bestaat uit een vakdocent en uit een begeleider die vooral naar de processen in de groep en de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen kijkt. Dat is allebei belangrijk. Ze ontwikkelen zich in een omgeving met verschillende praktijkactiviteiten. In het schoolrestaurant moeten de salades en de broodjes toch op tijd klaar zijn en de soep moet warm worden geserveerd. Zo leren ze de vaardigheden en de discipline die later in het bedrijfsleven van hen gevraagd wordt.”
In de huidige opzet is maandag de horeca-praktijkdag op school, waarbij de leerlingen het leerlingenrestaurant van de kantine mede draaiend houden, dinsdag de stagedag in uiteenlopende bedrijven, woensdag zijn er patisserielessen, donderdag praktijkdag sport, spel en activiteitenbegeleiding en vrijdag zijn er theorielessen. De lesdagen op school zijn een combinatie van theorie en praktijk: ‘praktijkleren’ is het toverwoord.
Uit de hele regio
“We krijgen leerlingen uit de hele regio, tot Gemert aan toe”, vertelt Ben. “Elke leerling heeft zijn of haar eigen geschiedenis en problematiek. Het vraagt veel persoonlijke aandacht. Zelfvertrouwen terugkrijgen is echt heel belangrijk. We proberen onze leerlingen zo positief mogelijk te benaderen. Een complimentje doet vaak veel meer dan het benadrukken wat ze nog niet kunnen.”
Breder uitstroomprofiel
Naast de intensieve persoonlijke benadering is ook het bredere uitstroomprofiel een van de succesfactoren. “Je ziet dat de een meer interesse in het horecawerk heeft en dat de ander meer in de recreatiesfeer ziet. Nu doen ze in beide richtingen ervaring op en kunnen ze ook een betere keuze maken”, aldus Ben. Maar de uitstroom gaat nog breder, want de leerlingen kunnen ook doorstromen naar mbo 2-opleidingen in andere richtingen. “Vorig jaar hadden we een groep waarvan er toch veel naar de horeca-opleiding doorstroomden, dit jaar zien we meer verschillen. Ik verwacht dat er ook leerlingen naar welzijn, zorg en ICT doorgaan.”
De Rooi Pannen kijkt dus met tevredenheid naar deze Entree-variant in Eindhoven. In Tilburg biedt men overigens een Entree-opleiding aan met een nog wat breder profiel. Daar oriënteren de leerlingen zich op horeca, handel & ondernemen, toerisme, leisure & marketing en vormgeving.