|
|
Met ‘De Netwerker’ naar de juiste plek
We houden op allerlei manieren goed contact in ons netwerk. Deze nieuwsbrief De Netwerker is een van de middelen die we inzetten om kennis en goede initiatieven met elkaar te delen. En via de website www.kiesjeplek.nl laten inmiddels al 81 bedrijven (met 175 verschillende beroepen voor onze leerlingen) weten wat zij kunnen betekenen voor een goede opleidings- en beroepskeuze. Toch is persoonlijke ontmoeting vaak de beste manier om het netwerk effectief te maken en om leerlingen naar de juiste plek te begeleiden. Programmacoördinator Ans Pennartz schrijft in haar blog over de ontmoeting van overstapcoaches en het belang van aandacht. Ook komt in deze Netwerker de ontmoeting van bedrijven en leerlingen op een beroepenmarkt aan de orde. Ontmoeting en aandacht, daar gaat het vooral over in deze editie. Via De Netwerker houden we elkaar op de hoogte van onze initiatieven, activiteiten en resultaten: >> Zelf iets te delen? Mail je activiteit, succes of tip >> Stuur De Netwerker naar iemand die nog niet is aangesloten
|
|
|
|
|
Van kapper tot keukenmedewerker of van proces operator tot plaatbankwerker. Het is een kleine greep uit de meer dan 50 beroepen die donderdag 2 november worden gepresenteerd op een beroepenmarkt. De leerlingen uit het derde leerjaar vmbo van Nuenens College, Olympia Eindhoven en Yuverta Eindhoven gaan daar goed voorbereid op onderzoek uit. Dankzij een speciaal ontwikkelde lesbrief die op school is behandeld en een beroepenkaart die ze samen met ouders/verzorgers hebben ingevuld, maken ze gericht kennis met voorkeursberoepen binnen en buiten hun profiel. >> Meer info over de beroepenmarkt De beroepenmarkt op 2 november is uitsluitend voor leerlingen van de drie genoemde scholen. Wil je met jouw vmbo-school ook een beroepenmarkt organiseren en zoek je ondersteuning? Of heb je belangstelling voor de lesbrief? Meld je aan.
|
|
|
|
|
Voor een optimale studieloopbaankeuze is aansluiting op interesse en talenten van leerlingen belangrijk, evenals aansluiting op de vraag naar arbeid. Leerlingen hechten zelf veel waarde aan een keuze waar ze werk mee kunnen vinden, meer nog dan aansluiting op hun talenten. Voor scholen ligt de prioriteit van LOB (Loopbaanoriëntatie en -begeleiding) vaak op dat laatste. Dat stellen onderzoekers van SEOR, een onafhankelijk onderzoeksbureau gelieerd aan de Erasmus Universiteit. De effecten van LOB op kansrijke keuzes zijn dan ook beperkt, is hun conclusie. Ze bepleiten meer aandacht voor kansrijke opleidingen binnen LOB-activiteiten. >> Lees het nieuwsbericht van Expertisepunt LOB
|
|
|
|
|
| |
"Drempels weghalen voor onze leerlingen belangrijk"
Met onder andere een uitstroommarkt en een beroepenmarkt bereidt De Korenaer, school voor voortgezet speciaal onderwijs in Eindhoven, de leerlingen voor op een succesvolle doorstroming naar een vervolgopleiding of een werkplek in het bedrijfsleven. Deborah Lagraviere is samen met haar collega Henri Schellekens verantwoordelijk voor de organisatie van stages en loopbaanbegeleiding (LOB). Ze werken nauw samen met een team van betrokken en ervaren stagebegeleiders. “We proberen de processen zo goed mogelijk te sturen, zodat alle LOB-activiteiten optimaal aansluiten bij het onderwijs”, vertelt Deborah. “Zeker voor onze leerlingen is het belangrijk de drempels zoveel mogelijk weg te halen. Zij vinden oriëntatie- en netwerkbijeenkomsten vaak toch nog wel spannend.” >> Lees het interview met Deborah
|
|
|
|
|
|
Kunstmatige intelligentie (KI) - ook wel Artificial Intelligence (AI) genoemd – ontwikkelt zich razendsnel en beïnvloedt ook de arbeidsmarkt, zeker in onze hoogtechnologische regio. Welke vaardigheden vraagt dat in de toekomst van mbo’ers? Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendverkenning uitgevoerd voor zes marktsegmenten: zorg & welzijn, transport & logistiek, retail, orde & veiligheid, groen en tenslotte communicatie, media & design. >> Meer op de website van SBB
|
|
|
|
|
| |
"We willen graag jonge mensen enthousiast maken"
“De beroepsopleidingen in onze branche leggen steeds meer het accent op design, creativiteit en multimedia. Voor drukkers en nabewerkers in de grafimedia-branche is er nog maar één opleiding aan het Grafisch Lyceum Utrecht. Daarom doen we er alles aan om jongeren in het vmbo enthousiast te maken voor ons bedrijf. Zeker met het oog op een wat verdere toekomst is dat hard nodig.” HR-adviseur Anja Peijnenburg van Vrijdag Premium Printing in Eindhoven doet dan ook graag mee aan de Beroepenmarkt van drie vmbo-scholen in de regio op 2 november. Ook volgde ze met haar marketing-collega Jitske Meenks de workshop ‘Breng jouw bedrijf tot leven en inspireer jongeren’ aangeboden door het programma Naar de Juiste Plek. >> Lees het interview met Anja
|
|
|
|
|
|
| |
In haar tweede blog neemt programmacoördinator Ans Pennartz ons mee naar een bijeenkomst van overstapcoaches in de regio. Die gezamenlijke ontmoeting en de aandacht voor elkaars werk maakte echt wat los bij de mensen, constateert Ans. Want aandacht is goud waard, natuurlijk ook voor onze jongeren! >> Naar de blog van Ans
|
|
|
|
|
|
Ben je betrokken bij de begeleiding van jongeren naar de juiste plek in opleiding of beroep? En heb je een vraag of stuit je op een probleem dat je niet alleen kunt oplossen? Vraag hulp of advies bij de specialisten van Naar de Juiste Plek. Zij beantwoorden je vraag zo spoedig mogelijk of leiden die zo nodig door naar een deskundige uit het netwerk. >> Stel je vraag
|
|
|
|