|
|
Met ‘De Netwerker’ naar de juiste plek
Naar de juiste plek! Dat is juist in deze periode voor veel jongeren een heet hangijzer. We naderen het moment waarop diploma’s of overgangsrapporten worden uitgereikt. Of waarop blijkt dat het helaas (net) niet gelukt is. Knopen over vervolgopleidingen of een toekomstige werkkring zijn vaak al doorgehakt, maar misschien is nog niet iedereen onder dak. Ook voor ons - op de een of anderen manier betrokken bij het begeleidings- en keuzeproces - zijn het drukke tijden, waarin alles draait om onze jongeren. Laten we elkaar de komende maand nog flink motiveren met mooie voorbeelden en goede tips. En dan … een welverdiende vakantie!
|
|
|
|
|
In de vorige Netwerker gaven we informatie over de ontwikkeling van het aantal vsv’ers, zowel landelijk als regionaal, en over de brief van minister Dijkgraaf daarover. Doorstroompunt Zuidoost-Brabant heeft nu een rapportage gepubliceerd waarin de regionale cijfers worden vergeleken met andere regio’s en landelijke gemiddeldes over een wat langere periode. Daaruit blijkt onder meer dat van de vsv’ers uit schooljaar ‘21/’22 zo’n 60% een jaar later weer terug in het onderwijs of aan het werk is.
>> Bekijk de publicatie
|
|
|
|
|
| |
"Meer mogelijkheden voor leerlingen door professioneel relatiebeheer"
Inge Oliveira is relatiebeheerder van scholengemeenschap Were Di (vmbo, havo en vwo) in Valkenswaard. Ze maakt deel uit van het Loopbaancentrum dat met zes medewerkers het buitenschools leren en de loopbaanbegeleiding organiseert voor alle 2.400 leerlingen. Dat varieert van stages voor de vmbo-leerlingen tot gastlessen, excursies of ‘ervaringsdagen’ en loopbaandagen voor de havisten en vwo’ers. “Dankzij professioneel relatiebeheer hebben we nu al een netwerk van 1.400 bedrijven en instellingen waarmee we samenwerken of samengewerkt hebben”, vertelt Inge. “Dat netwerk groeit nog steeds, want ik bezoek iedere week zeker twee nieuwe bedrijven of instellingen in de regio. Daardoor kunnen we onze leerlingen meer mogelijkheden bieden en slaan we een belangrijke brug tussen onze school en de toekomstige arbeidsmarkt.”
>> Lees het interview
|
|
|
|
|
|
Werkgevers kunnen van 3 juni tot 17 september weer een ‘subsidie praktijkleren’ aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het gaat dan om een tegemoetkoming in de kosten van de begeleiding van leerlingen of studenten. De leerlingen of studenten moeten wel ingeschreven staan in het Register Onderwijs Deelnemers van DUP (Dienst Uitvoering Onderwijs). Er is maximaal € 2.700 beschikbaar per praktijk- of werkleerplaats.
>> Meer informatie, voorwaarden en inschrijven
|
|
|
|
|
| |
"Energiek aan de slag in interactieve gastles Mars"
Mars Nederland uit Veghel gaat voor scholen in een ruime regio gastlessen aanbieden. Natuurlijk geeft het bedrijf daarin informatie over het productieproces en de duurzaamheidsprincipes. De meeste tijd is echter beschikbaar voor een praktisch en interactief gedeelte waarin de leerlingen samen een verse reep in elkaar zetten. En uiteraard kunnen ze volop vragen stellen. “Het is de bedoeling dat de leerlingen in die les vooral energiek aan de slag gaan”, zegt teamleader Eddy van Zoggel. “En dat ze erachter komen dat ons bedrijf veel mogelijkheden biedt voor doeners, zowel voor jongeren die graag in de keuken werken als voor jongeren die meer technisch geïnteresseerd zijn.” Mars biedt in samenwerking met het Koning Willem I College zelf een tweejarige beroepsopleiding procesoperator aan (Vapro-B) en betaalt de opleidingskosten.
>> Lees het interview >> Info en aanmelden gastles Mars
|
|
|
|
|
|
Door nieuwe regels krijgt een grotere groep leerlingen van de basisschool een ‘hoger’ schooladvies, al zijn de termen ‘hoog- en laagopgeleid’ officieel afgeschaft. Maar dit zogenaamde ‘kansrijk adviseren’ gaat leiden tot een drama met faalervaringen bij veel kinderen. Dat schrijven Arjan Daelmans (voorzitter Stichting Platforms VMBO) en Nicole Teeuwen (voorzitter Sectorraad Praktijkonderwijs) in een opinie-artikel in NRC. Ze schrijven dat het naar boven bijgestelde advies dit voorjaar ‘gezorgd zal hebben voor een kortstondige oppepper in tienduizenden gezinnen in de schoolkeuzestress’, maar dat er in de toekomst veel teleurstelling zal volgen. “Gun kinderen de tijd om een keuze te maken. Maak van praktisch onderwijs meer dan een obligaat woordspelletje. Kom met een visie hoe we de vaklieden van de toekomst gaan leiden. … Investeer in de echte bastions van het praktijkgericht leren, het vmbo en het praktijkonderwijs.”
>> Lees het artikel
|
|
|
|
|
Foto Werry Crone / ANP
|
|
|
|
|
Het tekort aan stageplaatsen was de afgelopen periode heel klein. Half april liet de SBB Stagemonitor zien dat voor 99% van de mbo-studenten een stageplaats beschikbaar was. Dat betekent dat er voor 1.863 studenten (nog) geen plek was, terwijl voor 300.000 studenten sinds het begin van dit schooljaar wel een stageplaats of leerbaan was gevonden. SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) telt totaal 250.000 erkende leerbedrijven. Het grootste van de relatief kleine tekorten deed zich voor in de sector zorg, welzijn en sport met 636 ontbrekende stageplaatsen.
>> Lees meer
|
|
|
|
|
Een op de zes kinderen en jongeren met autisme (van 6 t/m 18 jaar) gaat niet naar school, maar zit thuis. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Autisme. Het aantal thuiszitters betrof in 2021 nog 10% van het aantal kinderen met autisme, nu dus 16%. En dat zijn er dan meer dan 4.000, van wie meer dan de helft zelfs al meer dan een jaar thuiszit. “Zeer zorgelijk”, zegt NVA-directeur Caroline Verkerk. “Ondanks hun talenten worstelen leerlingen met autisme vaak op school. Het is belangrijk dat zij passende ondersteuning krijgen. Er moet met spoed meer aandacht en geld komen voor de ondersteuningsbehoeften van kinderen en jongeren met autisme in het onderwijs, ook bij de lerarenopleidingen.”
>> Meer informatie
|
|
|
|
|
De spannende examen- en overgangsperiode brengt ook voor ons – als begeleiders van de jongeren – extra werk en soms ook spanning met zich mee. We delen immers zowel in de vreugde als in de teleurstelling van de leerlingen en studenten voor wie we werken. We hebben samen keihard gewerkt om jongeren binnenboord te houden of ze een goede overstap te bieden, schrijft onze programmacoördinator Ans Pennartz in haar nieuwe blog. “Dank daarvoor! Ik heb er alle vertrouwen in dat we ook in de volgende programmaperiode samen voor het beste resultaat gaan.”
>> Naar de blog
|
|
|
|