|
|
Met ‘De Netwerker’ naar de juiste plek
‘Naar de Juiste Plek’ blijft ook in 2024 hét motto voor alle mensen die werk maken van het begeleiden van jongeren naar een passende opleiding of werkkring. Via deze nieuwsbrief en onze website www.naardejuisteplek.nl bundelen we de krachten van onderwijs, gemeenten en bedrijven. Die krachtenbundeling is meer dan ooit nodig, want er komt heel wat op ons af, zoals ook uit deze Netwerker weer blijkt. Tegelijkertijd constateren we dat de samenwerking tussen scholen en bedrijven in de praktijk nieuwe impulsen krijgt, bijvoorbeeld door onze website www.kiesjeplek.nl en de ondersteuning die we scholen bieden bij het organiseren van beroepenmarkten.
|
|
|
|
|
Eind oktober riep onderwijsminister Dijkgraaf alle 200.000 havo- en vwo-eindexamenleerlingen per brief op om serieus een vervolgstap naar het mbo te overwegen. De doorstroming naar het beroepsonderwijs stokt, terwijl er juist veel behoefte is aan vaklieden. Als reactie hebben de voorzitters van MBO Raad, de VO-Raad en de Vereniging Hogescholen de politiek opgeroepen de drempels naar het beroepsonderwijs weg te halen. Dat deden zij in een opiniestuk in De Telegraaf, waarin zij pleiten voor onder meer een driejarige onderbouw in het voortgezet onderwijs met flexibele leerroutes en een aanbod van theoretische én praktische vakken. Bovendien moet in het primair onderwijs al begonnen worden met een brede kennismaking met praktijkgerichte vaardigheden. >> Lees meer
|
|
|
|
|
| |
"Met brede entree opleiding meer oog voor persoonlijke ontwikkeling"
Ben Maas is vakdocent horeca op de mbo-afdeling van De Rooi Pannen in Eindhoven. Als mentor is hij daar nauw betrokken bij de Entree-opleiding voor leerlingen die zich willen ontwikkelen in de richting van horeca en recreatie. “Die opleiding heeft weliswaar de opleiding horeca-assistent als basis, maar ze kunnen zich hier breder oriënteren. We doen ook lessen activiteitenbegeleiding en sport en spel. In de praktijk stromen de leerlingen soms ook door naar andere niveau 2-opleidingen, zoals welzijn, zorg of ICT”, vertelt Ben. “Met een bredere Entree-opleiding is er daarnaast meer oog en tijd voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen. Daar moeten ze vaak nog hard aan werken. Dan gaat het bijvoorbeeld om houding, gedrag en wennen aan het ritme van de school.” >> Lees het interview met Ben
|
|
|
|
|
|
Hoe krijg je jongeren in een kwetsbare positie in jouw regio goed in beeld? En hoe kun je beoordelen welke jongere extra aandacht nodig heeft en welke niet? Er was al een landelijke standaardmonitor en nu heeft Ingrado daar in samenwerking met de Doorstroompunten een nieuwe versie van uitgebracht. Daarin wordt o.a. rekening gehouden met extra gegevens die beschikbaar komen en met nieuwe namen in het werkveld. >> De nieuwe standaard downloaden
|
|
|
|
|
| |
"Je kunt ver komen met doorzettingsvermogen"
Het ligt misschien niet voor de hand op een beroepenmarkt van een scholengemeenschap ook de vmbo-leerlingen de kans te geven in gesprek te gaan met een advocaat. Sondervick College in Veldhoven deed dat wel en Laura Warbroek van Claassen Advocaten ontmoette er een aantal leerlingen van vmbo-t die interesse hadden. “Ik herkende mezelf daar wel in”, vertelt ze, “want ik heb die route zelf afgelegd, dus via vmbo-t, havo, hbo en universiteit. Natuurlijk is dat niet voor iedereen weggelegd, maar als je zo’n droom hebt, kun je ver komen met een flinke dosis doorzettingsvermogen. Ik zeg niet dat het moet, want je kunt ook zonder universitaire titel prima aan de slag in onze sector, bijvoorbeeld als juridisch medewerker of als juridisch secretaresse. Maar als je het echt wil, dan kun je ervoor gaan!” >> Lees het interview met Laura
|
|
|
|
|
|
Welke vragen kun je stellen om een gesprek over motivatie met je leerlingen op gang te brengen? En hoe kun je hun motivatie stimuleren en vergroten? Dat ontdek je tijdens de masterclass ‘Wat motivatie echt is …’ van trainer Pauline Jonker, op donderdagmiddag 28 maart. Ooit worstelde zij als middelbare scholier zelf met concentratie, motivatie en faalangst. Met haar bureau ‘Maak mij wat wijs!’ wijst zij nu anderen de weg naar effectief leren. De masterclasstraining is gratis voor begeleiders in het onderwijs in de regio’s Eindhoven-Kempenland en Helmond-Peelland. Er is voor de deelnemers volop ruimte om ervaringen uit te wisselen. >> Meer informatie en aanmelden
|
|
|
|
|
Er staan ons de komende jaren weer heel wat uitdagingen te wachten. Voortijdige schooluitval is een immens probleem, veroorzaakt door vele maatschappelijke en sociale factoren. Daarbij nemen de tegenstellingen toe, ook in ons land, en er zijn veel onzekerheden. Dat schrijft Ans Pennartz in haar vierde blog voor onze website Naar de Juiste Plek. Samenwerking wordt daarom nóg belangrijker. De samenwerking is al goed in onze regio, maar we moeten die verder uitbouwen en versterken. >> Naar de blog van Ans
|
|
|
|
|
Per 1 december vorig jaar is een interactief dashboard gelanceerd dat mbo-scholen inzicht kan geven in de leefstijl en het welzijn van hun studenten. Die moeten dan wel een lifestyle-reality-check invullen. De scholen krijgen daarmee – op basis van de geanonimiseerde gegevens – inzicht in de situatie van hun studenten op gebieden als voeding, beweging, alcoholgebruik en slaap. De schooldata kunnen bovendien vergeleken worden met landelijke data. De verwachting dat men daardoor tijdig gerichte interventies kan kiezen om knelpunten aan te pakken. >> Bekijk de website
|
|
|
|
|
Op de agenda van Kiesjeplek.nl staan inmiddels – naast de open dagen van de mbo’s in de regio – ook de Tech Events van Brainport Industries College vermeld. Leerlingen en hun ouders kunnen daar – na aanmelding – kennis maken met beroepen in veel verschillende technische bedrijven in de regio. Hier is geen aanmelding vooraf nodig. Door deze evenementen en open dagen op de scholen in één agenda te plaatsen, ontstaat een mooi overzicht voor onderwijs en leerlingen. >> Bekijk de agenda Organiseer je zelf een open dag, inloopdag of voorlichtingsavond voor jouw school of bedrijf en wil je die informatie breed delen? Laat het ons weten en meld het aan.
|
|
|
|