|
|
Met ‘De Netwerker’ naar de juiste plek
Zo veel mogelijk jongeren ‘naar de juiste plek’, daar werken we allemaal elke dag hard aan. Helaas blijven de resultaten nog achter bij de inspanningen, blijkt uit recente cijfers over voortijdig schoolverlaten in Nederland. De praktijk blijft weerbarstig, ook in onze regio. Des te meer reden om elkaar – ook via De Netwerker - te informeren over de situatie en te stimuleren met goede voorbeelden en tips.
|
|
|
|
|
Het aantal voortijdig schoolverlaters in schooljaar 2022-2023 is in de regio Zuidoost-Brabant licht gedaald ten opzichte van het voorgaande schooljaar. Het waren er 1.229 en dat zijn er 84 minder dan een jaar eerder. Het uitvalpercentage kwam daarmee op 2,27% tegenover 2,39% in 2021-2022. Landelijk bleef het aantal vsv’ers min of meer stabiel: totaal 30.246 en dat is 2,38% van het totaal aantal leerlingen. Van de 1.229 uitvallers in de regio zaten er 971 op het mbo, 240 op het vo en 23 op het vavo. De cijfers zijn door onderwijsminister Dijkgraaf bekend gemaakt. “De uitval blijft onverminderd hoog”, schrijft hij aan de Tweede Kamer. Hij heeft er niettemin vertrouwen in dat de maatregelen in zijn Actieplan-vsv tot verbetering leiden. De ambitie blijft: vermindering van het aantal vsv’ers naar landelijk 18.000 in 2026. Hij gaat scherper toezien op de inhoud en kwaliteit van de regionale programma’s. >> Lees de brief van Minister Dijkgraaf >> Bekijk de cijfers van alle regio's en onderwijsinstellingen
|
|
|
|
|
| |
"Studenten waarderen het als ze gebeld worden na uitval"
Isolde Scheijvens is ‘terugkomcoach’ bij het Summa College. Via een speciale module van Intergrip heeft ze zicht op de Summa-studenten die hun opleiding gedurende het schooljaar voortijdig beëindigen. Ook kunnen collega-zorgcoördinatoren van de Summa-opleidingen haar vragen om contact op te nemen met uitgevallen studenten. Een hele klus dus voor een functie van een dag per week, naast haar werk als zorgcoördinator bij Summa Engineering en Laboratorium. Het is nog evenwicht zoeken tussen enerzijds een goede administratie en anderzijds coaching van individuele studenten op weg naar een andere, meer passende opleiding. “Onze extra service wordt door veel studenten erg op prijs gesteld. Ik probeer ze zo positief mogelijk te benaderen en dat wordt gewaardeerd. Juist omdat ze gebeld worden, gaan ze vaak weer nadenken over wat ze nu eigenlijk echt willen.” >> Lees het interview
|
|
|
|
|
|
Hoe verbeteren we de sociale binding in het onderwijs en het mentale welzijn van leerlingen en studenten, nu die – zeker sinds de coronapandemie - sterk onder druk staan? Die vraag stond centraal in een onderzoek bij een roc, een hogeschool en een universiteit. De onderzoekers hebben 16 ‘werkzame elementen’ geïdentificeerd die een bijdrage kunnen leveren aan de bevordering van sociale binding en studentenwelzijn. Om er een paar te noemen: zorg voor een warm welkom, meer sociale activiteiten, gebruik verbindende en activerende didactiek in de lessen en bouw een personele infrastructuur. >> Meer informatie >> Luister de podcast
|
|
|
|
|
Bijna 100 bedrijven in de regio doen mee aan de Open Bedrijven Dag op zaterdag 23 maart. Een mooie kans voor leerlingen in de oriëntatiefase om ook buiten de schoolmuren op zoek te gaan naar beroepen en bedrijven die bij hen passen. Van 10 tot 16 uur kunnen ze komende zaterdag terecht bij de deelnemende bedrijven. Ook ouders en begeleiders zijn natuurlijk welkom. >> Meer open dagen en events
|
|
|
|
|
Foto Voilarob Fotografie
| |
"Meer rendement uit stage door andere stageperiode"
Met een actieve aanpak is Manders Totaal in Helmond erin geslaagd meer leerling-schilders en leerling-timmerlieden aan te trekken en het personeelsbestand te verjongen. Sollicitatiebrieven en cv’s hoeven niet meer: een appje of een telefoontje volstaat om een kennismakingsgesprek te krijgen. Ook het opleiden van meer – en jongere – leermeesters helpt daarbij, vertelt Rian van Eersel, manager algemene zaken. Een eigen decaan – werkvoorbereider Bart Jansen – biedt extra ondersteuning. Het bedrijf heeft daardoor op een totaal van zo’n 70 medewerkers nu 10 personeelsleden onder de 24 jaar in dienst. De band met het onderwijs is eveneens aangehaald: het Vakcollege Helmond gaat bijvoorbeeld op verzoek van o.a. Manders de leerlingen een aaneengesloten stageperiode bieden (in plaats van 1 dag per week). “Daardoor krijgen de stages meer rendement voor de leerlingen.” >> Lees het interview
|
|
|
|
|
|
Digitaal afstandsonderwijs kan effectief zijn voor kwetsbare leerlingen die om verschillende redenen niet naar school kunnen of willen. Potentiële voordelen blijven onbekend en onbenut, ook omdat er op dit gebied nog kennishiaten zijn over een goede toepassing, meent Ingrado, de vereniging voor Leerplicht en Doorstroompunt. Het heeft daarom onderzoek laten doen en dat heeft geresulteerd in een lijvig rapport met veel adviezen en aanbevelingen. >> Naar het rapport
|
|
|
|
|
De recente cijfers over voortijdig schoolverlaten stemmen niet tot blijdschap, maar vooral de jongeren achter de cijfers baren ons zorgen. En dan speciaal degenen die uitvallen wegens persoonlijke problemen, schrijft Ans Pennartz in haar blog op onze website. Voor die groep is ‘gepersonaliseerd maatwerk’ nodig. En hoe bereiken we de jongeren in deze categorie beter, ook dat blijft een prangende vraag >> Naar de blog
|
|
|
|